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Mulatu Astatke

Tuesday, 13. February 2024

19:00- Uhr

Mulatu, on his first international release, bears witness to an extraordinarily rich career, that has him hailed as the father of Ethio-jazz. From his musical studies at Trinity College London and Berklee College of Music, through groundbreaking recordings for the legendary Amha label in Addis Ababa's golden age, to his contribution to a recent Jim Jarmush film, his adoption by the musical youth of Europe and the States and sampling by hip hop royalty, Astatke has a unique musical history. His new album, Sketches of Ethiopia, brings to mind the great arrangements of Gil Evans and late Ellingtonian tone poems and is an homage to the rhythms and dances of Mulatu's homeland that still provide the engine for his music. It's also evidence that the grand old man of Ethio-jazz is not standing still. Still finding new ways to express his music, he's brought together a top team of the UK's golden generation of young improvising talent, some of the finest new Ethiopian voices and the unique vocal talents of Malian diva Fatoumata Diawara to create the strongest album of his late flowering.

Sketches of Ethiopia. Listening to Mulatu Astatke, it is clear he chose this album title for a reason. "The music creates a whole array of emotions, a multi-coloured palette. Each harmony and melody evokes a very distinct feeling. That was why I chose this title, which highlights the spiritual diversity that gave birth to the music, and which encompasses the idea that I am talking about all of Ethiopia, from North to South, from East to West. And even about the diaspora communities! The same is true of the sounds used which range from Ethio-jazz to the most experimental musical forms. All these elements align to sketch a portrait of Ethiopia." Without a doubt, these eight tracks come together to create a unique panorama which puts into perspective the diversity which characterizes the Horn of Africa, and the way this diversity resonates beyond its place of origin. Certain listeners will not fail to notice echoes of Sketches of Spain by Miles Davis, a reference underlined by the elusive trumpet-playing of Londoner, Byron Wallen. But this latest work just as easily brings to mind the great African Suites of the father of jazz, often compared with Mulatu Astatke, Duke Ellington.

This album, in both its musical execution and its raison d'être, is above all a journey through Ethiopia, a country where there are as many instruments as there are tribes". The masinko, a single-stringed bowed lute, the antique krar, a six-string lyre, and the washint, a bamboo flute,

Veranstalter: Hush Hush GmbH
Fotocredit: Alexis Maryon


  

Gloria

Apostelnstr. 11
50667 KölnDeutschland
 

Am 30.11.1956 wurde das Gloria als Lichtspielhaus, Kino und Theater eröffnet. Der Eröffnungsfilm war „Verlobung am Wolfgangsee“, das erste Bühnenstück „Till Eulenspiegel“ mit Gérard Phillipe. Bereits ab den 70er Jahren wurde das Haus als Pornokino genutzt, u.a. mit Filmen von Ingrid Steeger.Manches erinnert noch an die Funktion als Kino: die Schaukästen mit greller Neonschrift im Eingang, das Kassenhäuschen, sowie der rote Samt im Zuschauerraum. Das Programm hat sich so wie das Publikum gewandelt; den Ruf des Verruchten hat das Gloria an der Apostelnstraße längst abgelegt, den des Speziellen hat sich das Haus bewahrt.Ab 1991 wurde der Kinobetrieb aufgegeben und das Gloria in einen angesagten Szeneladen und Multi-Kulti-Tempel umgewandelt, wobei der Schwerpunkt auf Partys im schwul-lesbischen Bereich lag: Hella von Sinnen feierte 1995 Premiere mit „Ich bremse auch für Männer“, Hermann Göttings Geburtstagsfeiern waren der schrille Kölner Party-Hit und die Kelly Family spielte zugunsten der Aids-Hilfe. Walter Bockmayer inszenierte hier „Wer Liebe sucht“ und Sönke Wortmann drehte im Saal die Eröffnungssequenz für „Der bewegte Mann“ mit Til Schweiger und Katja Riemann.Seit 2000 präsentiert sich das komplett sanierte und mit modernster Technik ausgestattete Haus als Veranstaltungslocation mit vielseitiger Nutzung. Es gliedert sich in einen Saal mit, je nach Nutzung, bis zu 400 Sitz- oder 900 Stehplätzen und ein Café mit maximal 80 Sitzplätzen. Die Schwerpunkte wurden auf vier Bereiche gelegt: Club, Theater, Konzert und Café. Besonders stolz kann man auf die Showcases großer Weltstars sein: Sowohl P!nk, Coldplay, Foo Fighters als auch Placebo haben bereits im Gloria gespielt. Auch Newcomer wie Hot Chip, Sufjan Stevens, Caribou, Maria Mena oder Gogol Bordello waren schon zu Gast. Ebenso fühlen sich namhafte Comedians und Kabarettisten wie Mirja Boes, Johann König, Gerburg Jahnke und Ralf Schmitz hier zu Hause. Die angesagtesten DJs, darunter Moby, Turntablerocker, Pantha du Prince und Modeselektor, haben den Saal schon beschallt. Zudem feierten bereits u.a. AVID, der BÄM!-Spieleaward und die TELEKOM Firmenveranstaltungen bei uns und kommen gerne wieder.Das Gloria: ein Haus mit bewegter Geschichte, welche mit jeder der zahlreichen Veranstaltungen weiter geschrieben wird.